Wat: leerinhoud
Hoe: domeindidactiek
Leerling1. betekenisonderhandeling2. vakmatig redeneren3. luisteren4. spreken5. presenteren6. cognitieve taalfuncties7. feedback geven en verwerken in gesprekken8. verschillen in mondelinge vaardighedenGesprekken9. gesprekssoorten (genres)10. denkrelaties
Vaardigheden leraar1. begrijpelijk taalaanbod realiseren2. taalproductie uitlokken 3. feedback geven in gesprekken4. hardop voordoen van vakmatig redeneren5. vragen stellen6. betekenisonderhandeling organiseren7. omgaan met verschillen in mondelinge vaardighedenOnderwijsmiddelen8. samenwerkend leren
Wat/waarom: fundament
Hoe/waarom: didactiek en (vak)taalbeleid
Wetenschappelijke achtergrond 1. taalverwerving2. tweedetaalverwerving3. taalfuncties4. cognitieve ontwikkeling en taal5. school- en vaktaal6. woordkennis en geheugen7. woordenschatontwikkeling8. tekstbegrip9. leesproces10. schrijfprocesMaatschappelijke achtergrond 11. taalvariatie12. meertaligheid13. woordenschat en schoolsucces 14.functionele geletterdheid15. lezen, schrijven en multimedia16. interculturele communicatie
Samenhang tussen de subdomeinen1. begripsontwikkeling en mondelinge activiteiten2. begripsontwikkeling en schriftelijke activiteiten 3. mondelinge en schriftelijke activiteiten4. integrale didactiek TVO: context, interactie, taalsteun 5. ontwerpen van taalgerichte vaklessen6. concept-contextbenadering 7. transferSchoolbreed beleid 8.taalgericht vakonderwijs9. taalbeleid10. samenwerking Nederlands en andere vakken 11. professionalisering van docenten