Taalcoachingsgesprek van studente Nederlands met docent Techniek

Derdejaars studente Nederlands voert een taalcoachingsgesprek met een docent Techniek op het  mbo, niveau 4, jaar 2.


Beschrijving

De derdejaars studente Nederlands volgt de module Taalcoach bij de lerarenopleiding Nederlands. In deze module bereiden studenten Nederlands zich voor op de rol van taalcoach. Zij observeren lessen van een vakdocent (in opleiding) met behulp van de Kijkwijzer voor taalgericht vakonderwijs. De lesobservatie bespreken ze na met de vakdocent in de vorm van een taalcoachingsgesprek.

In het eerste fragment zie je het begin van het taalcoachingsgesprek. Het tweede fragment betreft een deel van het gesprek waarin het uitleggen van een kernbegrip centraal staat.

Kijkvragen

Bekijk beide fragmenten. Het eerste fragment is de introductie en daar zijn geen vragen bij.

 

  1. Welk begrip staat centraal in de les Techniek?
  2. Wat laat de docent Techniek zijn leerlingen doen met het kernbegrip?


Videofragmenten



Materialen

Kijkwijzer voor taalgericht vakonderwijs

Opdrachten

In ontwikkeling

Kennisbasis

In ontwikkeling

Taalcompetenties

In ontwikkeling